Lapozz bele - kattanj rá!
Kis
kiadványkészítők klubja
A
gyermekek, fiatalok könyvtárhasználata - megfigyeléseink szerint - kiegészült a
könyvtárban elérhető internetes és multimédiás információforrások
használatával. Ez örvendetes jelenség, hiszen az elektronikus írástudás alapja
a továbbtanulásnak, az önképzésnek, s mindennapi gyakorlat. Azonban ez sok
esetben nem a könyvtárhasználati módok bővülését vonja maga után, hanem egy
féle könyvtárhasználat másikkal való teljes felváltását. Kialakul az a 7-18 éves
könyvtárhasználói réteg, mely számára a könyvtár csak az internet elérés
lehetőségét jelenti, s mely az internetet is csak kevés funkcióra használja.
A "Lapozz
bele - kattanj rá!" programmal e nem kis létszámú réteg 7-14 éves
korosztályú rétegét kívánjuk megszólítani s bemutatni számukra az egyszerű
kiadványszerkesztés kapcsán egy olyan technikát, mely beemeli a hagyományos
dokumentumhordozókat az elektronikus világába, mely arra készteti a fiatal
kiadványkészítőt, hogy beleolvasson általa kevéssé ismert szövegekbe, belelásson
érdekes világokba.
A program
arra is módot ad, hogy két általunk fontosnak vált elvet is érvényesítsünk az
olvasóvá, könyvtárhasználóvá nevelés során: az önszerveződés és a
lokálpatriotizmus elvét.
Fontosnak tartjuk, hogy ebben a korosztályban is kialakuljon a saját kulturális értéket hordozó önszervező képesség, mely úgy válhat könyvtárunk hasznára, hogy újabb könyvtárhasználókat toboroz és kialakulhat egy könyvtárhasználatban átlagosnál jártasabb önkéntes segítő kör.
A program során
időt és teret biztosítunk arra, hogy a könyvtári technikákban és (vagy) az
információs technikákban jártasabb fiatalok taníthassák a járatlanabbakat s
ezáltal felgyorsulhasson az ő tanulási folyamatuk is. Így az internethez a
könyvtárosnál jobban értő, segíteni hajlandó aktív fiatalok nem a
könyvtárlátogatók problémás csoportját, hanem hasznos segítők körét
alkothatják. Természetesen ez az egymást segítő folyamat a szakember
moderálásával, szabályok mellett mehet csak végbe - a program részletes kidolgozásakor
erre is ügyelünk.
A másik
fontos elv a lokálpatriotizmus, mely azt jelenti, hogy a városban és a város
térségében élő, a régió történései iránt
érdeklődő, s így a város kulturális termékeit és szolgáltatásait - köztük a
könyvtár kínálta lehetőségeket - nagymértékben és jól használó lakosok száma
mind több legyen, hogy a helyi kulturális élet egyre bővüljön, színesedjen.
Fiatalok esetében ez az elv azt a szándékot is jelenti, mely mindent meg kíván
tenni a létező kulturális hátrányok csökkentése érdekében, annak érdekében,
hogy a Nagykanizsáról elkerülő fiatalok jobb esélyekkel küzdjenek meg
Budapesten, vagy más nagyvárosban élő kortársaival. Ez a kulturális hátrány -
megfigyeléseink szerint - leginkább olvasottságban, az információs technikák
sokféleségében érhető tetten, s még régión, városon belül is számottevő
különbségeket okozhat, ezért a program során különös figyelemmel leszünk a
peremterületek vagy peremhelyzetben élők gyermekeire.
A program tervezett menete:
A program
12 hétig tart, 2005. március és június között délutánonként 15-18 óra között.
Minden héten két alkalom áll majd a klubtagok rendelkezésére, ahol legalább egy
kiadványt kell elkészítenie mindenkinek a program végére. A kiadvány témája
szabadon választott, de a program moderátorával egyeztetett. A témakör
kiválasztásánál a fiatal által választott témát úgy kell feldolgozni, hogy
annak kapcsolódnia kell valamely általa iskolában tanult ismerethez (ezt is a
fiatal határozhatja meg), s fel kell deríteni, hogy a témában van-e nagykanizsai
vagy zalai vonatkozás. Ha van, ezt is meg kell jeleníteni a kiadványban.
Technikai
oldalról a program megtanítja a fiatalt egy word-ben elvégezhető egyszerű
kiadvány-szerkesztési módra, de ha van rá igény (és a fiatal rendelkezik a
szükséges minimális alapismeretekkel) kiadványszerkesztő programmal, vagy
elektronikus bemutatóként (power pointtal) is elkészítheti kiadványát. A
programban vállaljuk az elkészült kiadványok elektronikus kiadvánnyá formálását.
A
programban minden 14 évnél fiatalabb látogató jelentkezhet, aki tagja a
könyvtárnak (a tagság a program érintette korosztályban ingyenes). A részvétel
legalább 6 alkalmat kell jelentsen s a kiadvány elkészítését. A heti 2 alkalom
közül az egyik mindig egyéni tevékenység, a másik mindig társas (segítő-segített
kapcsolat) tevékenység.
A
programban 8 számítógéppel dolgozunk,
ami azt jelenti, hogy minimum 8, maximum 24 fő vehet rajt részt. Az
egyéni foglalkozásokon óránként váltják egymást a 8 fős csoportok, míg a társas
alkalmakkor hárman dolgoznak 1 gépen.
A
jelentkezés mindenki számára nyílt, de a résztvevők körét pályázat segítségével
választjuk ki. Minden könyvtárunkba beiratkozott, a korosztályhoz tartozó
könyvtárhasználónkat külön-külön is értesítjük a lehetőségről és meghirdetjük
minden általános iskolában. A pályázat nem zár el senkit a lehetőségtől, csak a
részvétel sorrendjét állapítja meg, s akit a pályázat benyújtásakor
regisztráltunk, de csak 14. életéve betöltését követően kerül sorra,
természetesen részt vehet a programban. A pályázat ad majd alkalmat a kedvelt
témakör, a már gyakorolt technikai tudás feltérképezésére is.
E
pályázatban azok élveznek majd előnyt, akik fő elveinket: az együttdolgozást, a
helyi értékek megjelenítését, a sokoldalú könyvtárhasználatot elfogadják. A
pályáztatás kapcsán figyelünk arra, hogy a gyermekek több korosztályból, és a
város több térségéből kerüljenek be gyermekek. Így – a program sikeressége
esetén – a tudás és az élmény mellett a sikeresség hírét is magukkal viszik ők
a helyi társadalom minden rétegébe.
A programot
egy oktató és egy mentor viszi végig. Az oktató
a számítástechnikai és szerkesztési ismeretek átadását, a mentor a témaválasztást, a könyvtári ismeretek átadását és a
csoport ügyeinek intézését végzi.
A program tervezett egységei 24 résztvevő esetében:
|
Alkalom |
Az alkalom típusa |
Az alkalom témája |
|
1 |
Programkezdő
alkalom |
A program célja, menete, a
program lefolyásának módja, témamegbeszélés, a résztvevők megismerkedése a
könyvtárral |
|
2 |
egyéni |
témakutatás a könyvtárban |
|
3 |
Könyvtári ismeretek- könyvtárbejárás |
|
|
4 |
egyéni |
Témakutatás az interneten |
|
5 |
társas |
Szerkesztési tudnivalók
word-ben |
|
6 |
egyéni |
A hagyományos hordozón
talált digitalizálása, felismertetése, beillesztése word lapra |
|
7 |
társas |
Szerkesztéstechnika |
|
8 |
egyéni |
Szerkesztéstechnika |
|
9 |
társas |
Szerkesztéstechnika |
|
10 |
egyéni |
Tartalom-kiegészítés, a
tartalom megszerkesztése |
|
11 |
társas |
Tartalomszerkesztés |
|
12 |
egyéni |
Tartalom-kiegészítés, a
tartalom megszerkesztése |
|
13 |
társas |
Tartalomszerkesztés |
|
14 |
egyéni |
A készülő kiadvány
kívánalmainak megfelelő moderált önálló munka |
|
15 |
társas |
|
|
16 |
egyéni |
|
|
17 |
társas |
|
|
18 |
egyéni |
|
|
19 |
társas |
|
|
20 |
egyéni |
|
|
21 |
társas |
word-ból
bemutató készítése (power point) |
|
22 |
egyéni |
A kiadvány
végső alakjának elkészítése vagy további készítési terv megfogalmazása |
|
23 |
Kiadványbemutató |
Egymás
kiadványainak megtekintése játékos záró alkalommal, melyre meghívjuk az
érintett oktatási intézmények vezetőit is. |
|
24 |
Kiadványbemutató - zárás |
|
A program
sikeressége nem csak az elkészült kiadványok számában, minőségében, hanem a
folyamatos részvételben, aktív tanulásban, a könyvtárlátogatás sűrűbbé
válásában és az igénybevett szolgáltatások számának növekedésében lesz mérhető.
Ezért a program indulásakor, felénél és végén felmérést készítünk a
részvevőkről, olvasási és informálódási szokásaikról, könyvtárhasználati és
informatikai ismereteikről.
A program
várható eredményei közé tartozik egy olyan digitalizált példatár létrejötte,
mely a z általános iskolai tananyagot összeköti a helyi értékekkel és a
gyermekek mai érdeklődésével. Sikeres program esetén szeretnénk folytatni a
kezdeményezést, ami egyben ennek a digitális adatbázisnak a folyamatos
gyarapítását is biztosítaná. Ez a példatár – kellő munkálatok után – az oktatás
számára is hasznossá válhat.
A programhoz a helyszín, a
megfelelő számítógéppark rendelkezésre áll.
A pályázati támogatásból finanszírozni kívánt
költségek:
|
Költségnem |
A költség felhasználása |
ezer Ft |
|
Személyi |
Oktató és a mentor díja: bruttó 2000 Ft/óra = 6000 Ft/alkalom |
288 |
|
Személyi költségek járulékai |
Tb + EHO |
99 |
Személyi összesen
|
387 |
|
Dologi
|
Anyagköltség: írható cd, dvd, nyomtatáshoz papír és patron |
80 |
|
Dologi |
Étkezés: A záró alkalom étkezési költségeire 50 főre, 1500 Ft/fő |
75 |
Dologi összesen
|
155 |
|
ÖSSZES KÖLTSÉG
|
542 |
|
A
pályázatban ebből 500 e Ft támogatást remélünk. A könyvtár önrésze 42 eFt, a
terem és a használt számítógépek.
Nagykanizsa,
2004. szeptember 30.
Czupi Gyula
igagató