Lapozz bele - kattanj rá!

Kis kiadványkészítők klubja

 

 

A gyermekek, fiatalok könyvtárhasználata - megfigyeléseink szerint - kiegészült a könyvtárban elérhető internetes és multimédiás információforrások használatával. Ez örvendetes jelenség, hiszen az elektronikus írástudás alapja a továbbtanulásnak, az önképzésnek, s mindennapi gyakorlat. Azonban ez sok esetben nem a könyvtárhasználati módok bővülését vonja maga után, hanem egy féle könyvtárhasználat másikkal való teljes felváltását. Kialakul az a 7-18 éves könyvtárhasználói réteg, mely számára a könyvtár csak az internet elérés lehetőségét jelenti, s mely az internetet is csak kevés funkcióra használja.

 

A "Lapozz bele - kattanj rá!" programmal e nem kis létszámú réteg 7-14 éves korosztályú rétegét kívánjuk megszólítani s bemutatni számukra az egyszerű kiadványszerkesztés kapcsán egy olyan technikát, mely beemeli a hagyományos dokumentumhordozókat az elektronikus világába, mely arra készteti a fiatal kiadványkészítőt, hogy beleolvasson általa kevéssé ismert szövegekbe, belelásson érdekes világokba.

A program arra is módot ad, hogy két általunk fontosnak vált elvet is érvényesítsünk az olvasóvá, könyvtárhasználóvá nevelés során: az önszerveződés és a lokálpatriotizmus elvét.

Fontosnak tartjuk, hogy ebben a korosztályban is kialakuljon a saját kulturális értéket hordozó önszervező képesség, mely úgy válhat könyvtárunk hasznára, hogy újabb könyvtárhasználókat toboroz és kialakulhat egy könyvtárhasználatban átlagosnál jártasabb önkéntes segítő kör.

A program során időt és teret biztosítunk arra, hogy a könyvtári technikákban és (vagy) az információs technikákban jártasabb fiatalok taníthassák a járatlanabbakat s ezáltal felgyorsulhasson az ő tanulási folyamatuk is. Így az internethez a könyvtárosnál jobban értő, segíteni hajlandó aktív fiatalok nem a könyvtárlátogatók problémás csoportját, hanem hasznos segítők körét alkothatják. Természetesen ez az egymást segítő folyamat a szakember moderálásával, szabályok mellett mehet csak végbe - a program részletes kidolgozásakor erre is ügyelünk.

A másik fontos elv a lokálpatriotizmus, mely azt jelenti, hogy a városban és a város térségében élő, a régió történései  iránt érdeklődő, s így a város kulturális termékeit és szolgáltatásait - köztük a könyvtár kínálta lehetőségeket - nagymértékben és jól használó lakosok száma mind több legyen, hogy a helyi kulturális élet egyre bővüljön, színesedjen. Fiatalok esetében ez az elv azt a szándékot is jelenti, mely mindent meg kíván tenni a létező kulturális hátrányok csökkentése érdekében, annak érdekében, hogy a Nagykanizsáról elkerülő fiatalok jobb esélyekkel küzdjenek meg Budapesten, vagy más nagyvárosban élő kortársaival. Ez a kulturális hátrány - megfigyeléseink szerint - leginkább olvasottságban, az információs technikák sokféleségében érhető tetten, s még régión, városon belül is számottevő különbségeket okozhat, ezért a program során különös figyelemmel leszünk a peremterületek vagy peremhelyzetben élők gyermekeire.

 

A program tervezett menete:

A program 12 hétig tart, 2005. március és június között délutánonként 15-18 óra között. Minden héten két alkalom áll majd a klubtagok rendelkezésére, ahol legalább egy kiadványt kell elkészítenie mindenkinek a program végére. A kiadvány témája szabadon választott, de a program moderátorával egyeztetett. A témakör kiválasztásánál a fiatal által választott témát úgy kell feldolgozni, hogy annak kapcsolódnia kell valamely általa iskolában tanult ismerethez (ezt is a fiatal határozhatja meg), s fel kell deríteni, hogy a témában van-e nagykanizsai vagy zalai vonatkozás. Ha van, ezt is meg kell jeleníteni a kiadványban.

Technikai oldalról a program megtanítja a fiatalt egy word-ben elvégezhető egyszerű kiadvány-szerkesztési módra, de ha van rá igény (és a fiatal rendelkezik a szükséges minimális alapismeretekkel) kiadványszerkesztő programmal, vagy elektronikus bemutatóként (power pointtal) is elkészítheti kiadványát. A programban vállaljuk az elkészült kiadványok elektronikus kiadvánnyá formálását.

 

Résztvevők

A programban minden 14 évnél fiatalabb látogató jelentkezhet, aki tagja a könyvtárnak (a tagság a program érintette korosztályban ingyenes). A részvétel legalább 6 alkalmat kell jelentsen s a kiadvány elkészítését. A heti 2 alkalom közül az egyik mindig egyéni tevékenység, a másik mindig társas (segítő-segített kapcsolat) tevékenység.

A programban 8 számítógéppel dolgozunk,  ami azt jelenti, hogy minimum 8, maximum 24 fő vehet rajt részt. Az egyéni foglalkozásokon óránként váltják egymást a 8 fős csoportok, míg a társas alkalmakkor hárman dolgoznak 1 gépen.

A jelentkezés mindenki számára nyílt, de a résztvevők körét pályázat segítségével választjuk ki. Minden könyvtárunkba beiratkozott, a korosztályhoz tartozó könyvtárhasználónkat külön-külön is értesítjük a lehetőségről és meghirdetjük minden általános iskolában. A pályázat nem zár el senkit a lehetőségtől, csak a részvétel sorrendjét állapítja meg, s akit a pályázat benyújtásakor regisztráltunk, de csak 14. életéve betöltését követően kerül sorra, természetesen részt vehet a programban. A pályázat ad majd alkalmat a kedvelt témakör, a már gyakorolt technikai tudás feltérképezésére is.

E pályázatban azok élveznek majd előnyt, akik fő elveinket: az együttdolgozást, a helyi értékek megjelenítését, a sokoldalú könyvtárhasználatot elfogadják. A pályáztatás kapcsán figyelünk arra, hogy a gyermekek több korosztályból, és a város több térségéből kerüljenek be gyermekek. Így – a program sikeressége esetén – a tudás és az élmény mellett a sikeresség hírét is magukkal viszik ők a helyi társadalom minden rétegébe.

A programot egy oktató és egy mentor viszi végig. Az oktató a számítástechnikai és szerkesztési ismeretek átadását, a mentor a témaválasztást, a könyvtári ismeretek átadását és a csoport ügyeinek intézését végzi.

A program tervezett egységei 24 résztvevő esetében:

Alkalom

Az alkalom típusa

Az alkalom témája

1

Programkezdő alkalom

A program célja, menete, a program lefolyásának módja, témamegbeszélés, a résztvevők megismerkedése a könyvtárral

2

egyéni

témakutatás a könyvtárban

3

Könyvtári ismeretek- könyvtárbejárás

4

egyéni

Témakutatás az interneten

5

társas

Szerkesztési tudnivalók word-ben

6

egyéni

A hagyományos hordozón talált digitalizálása, felismertetése, beillesztése word lapra

7

társas

Szerkesztéstechnika

8

egyéni

Szerkesztéstechnika

9

társas

Szerkesztéstechnika

10

egyéni

Tartalom-kiegészítés, a tartalom megszerkesztése

11

társas

Tartalomszerkesztés

12

egyéni

Tartalom-kiegészítés, a tartalom megszerkesztése

13

társas

Tartalomszerkesztés

14

egyéni

A készülő kiadvány kívánalmainak megfelelő moderált önálló munka

15

társas

16

egyéni

17

társas

18

egyéni

19

társas

20

egyéni

21

társas

word-ból bemutató készítése (power point)

22

egyéni

A kiadvány végső alakjának elkészítése vagy további készítési terv megfogalmazása

23

Kiadványbemutató

Egymás kiadványainak megtekintése játékos záró alkalommal, melyre meghívjuk az érintett oktatási intézmények vezetőit is.

24

Kiadványbemutató - zárás

 

 

 

 

 

 

 

 

Várható eredmények

A program sikeressége nem csak az elkészült kiadványok számában, minőségében, hanem a folyamatos részvételben, aktív tanulásban, a könyvtárlátogatás sűrűbbé válásában és az igénybevett szolgáltatások számának növekedésében lesz mérhető. Ezért a program indulásakor, felénél és végén felmérést készítünk a részvevőkről, olvasási és informálódási szokásaikról, könyvtárhasználati és informatikai ismereteikről.

A program várható eredményei közé tartozik egy olyan digitalizált példatár létrejötte, mely a z általános iskolai tananyagot összeköti a helyi értékekkel és a gyermekek mai érdeklődésével. Sikeres program esetén szeretnénk folytatni a kezdeményezést, ami egyben ennek a digitális adatbázisnak a folyamatos gyarapítását is biztosítaná. Ez a példatár – kellő munkálatok után – az oktatás számára is hasznossá válhat.

 

Költségvetés

A programhoz a helyszín, a megfelelő számítógéppark rendelkezésre áll.

A pályázati támogatásból finanszírozni kívánt költségek:

Költségnem

A költség felhasználása

ezer Ft

Személyi

Oktató és a mentor díja: bruttó 2000 Ft/óra = 6000 Ft/alkalom

288

Személyi költségek járulékai

Tb + EHO

99

Személyi összesen

387

Dologi

Anyagköltség: írható cd, dvd, nyomtatáshoz papír és patron

80

Dologi

Étkezés: A záró alkalom étkezési költségeire 50 főre, 1500 Ft/fő

75

Dologi összesen

155

ÖSSZES KÖLTSÉG

542

 

A pályázatban ebből 500 e Ft támogatást remélünk. A könyvtár önrésze 42 eFt, a terem és a használt számítógépek.

 

Nagykanizsa, 2004. szeptember 30.

 

Czupi Gyula

igagató