2005 – Halis-év
„LAPOZZ BELE – KATTANJ
RÁ”
Kis kiadványszerkesztők
klubja
c. program
SZAKMAI BESZÁMOLÓJA
A programsorozat olyan
klubfoglalkozás sorozat volt, melyben az általános iskolába járó diákok kedvenc
tantárgyuk legkedvesebb leckéjéhez, fejezetéhez készíthettek olyan
segédleteket, melyekben Nagykanizsa és vidéke jelenhetett meg példák,
illusztrációk képében.
Ezeket a segédleteket
szakembereink segítségével egyéni és csoportos foglalkozások során power point bemutatókként
készítették el a diákok, és a már elkészültek – ígértünkhöz híven – felkerültek
a könyvtár honlapjára: http://www.hivk.hu/kincseslada/lapozz_kattanj/index.htm.
A program céljai a
következők voltak:
1.
A gyermekek és az őket oktató pedagógusok megszólítása, könyvtárba invitálása.
2.
Az olvasás népszerűsítése, a hagyományos dokumentumhordozók beemelése a
gyermekek információs világába.
3.
A helyi értékek, érdekességek megjelenítése a gyermekek globalizálódott
világában, feldolgozása és az oktatás szolgálatába állítása
4.
Önálló könyvtárhasználatra alkalmas, társainak segíteni tudó fiatalok toborzása
a könyvtár köré.
A program célcsoportja és
résztvevői: A programmal a 7-14 éves korosztályát
kívántuk megszólítani. Meghirdetésekor 10-14 éves fiatalok jelentkeztek a város
általános iskoláiból és gimnáziumaiból, de mutatkozott igény a középiskolások
részéről is.
A diákok
Nagykanizsa
9 általános iskolájából, az újudvari és a murakeresztúri
iskolából összesen 31-en jelentkeztek jelentkezési lappal a programba. A
program ideje alatt a létszám változott, többen elmaradtak, néhányan érkeztek.. Volt aki valamely kezdeti
stádiumban abbahagyta bemutatója készítését, esősorban amiatt, mert kiderült:
nem egyszeri alkalomról, hanem két hónapig tartó folyamatos programról van szó,
melyet nem tudott vállalni. De volt olyan diák is, akit családi körülményeinek
változása gátolta a részvételben. Végül is a program megszabott ideje alatt 23
bemutató elkészítése indult meg konkrét témával. További 5 tanuló kérte, hogy
2005 szeptemberétől megpróbálkozna egy bemutató elkészítésével, mert akkor több
ideje volna. Természetesen ők, s mindazok, akik még szeretnének bemutatót
készíteni, megtehetik 2005 második felében, természetesen a programhoz mérten
lassabb ütemmel.
A
bemutatót készítő résztvevők táblázatát a beszámoló 1.sz.
mellékleteként adjuk közre, s az alábbi táblázat e kimutatás összefoglalása.
|
A programban bemutatót készítők száma |
23 |
|
A programban szereplő iskolák száma |
11 |
|
A programban szereplő tantárgyak/tankönyvek száma |
11 |
A
résztvevő diákok a programban való részvétel motivációját tekintve három
csoportra voltak oszthatók. Egy részüket a kedves tantárgya iránti szeretet
toborozta, esetükben elsősorban
a technikai megvalósításhoz szükséges ismeretek hiányoztak.
Másokat, többnyire a résztvevők között nagyobb
számítógépes gyakorlattal rendelkezőket, a számítógépes technológia újdonsága
motiválta, esetükben a megfelelő téma és néhol (több kedves tantárgy esetén) a
tantárgy választására fordítottunk az átlagosnál több időt.
Harmadsorban azok jelentkeztek, akiket Nagykanizsa
érdekelt, a város egy épülete, történek egy korszaka, a város történetével
kapcsolatos korábbi élmények alapján. Esetükben a megfelelő téma és tantárgy
megtalálása és a technológia megismertetése egyforma hangsúllyal szerepelt.
Segítők: a mentor és az oktató
Az eredeti terv szerinti segítői létszám – 1 oktató
és 1 mentor – nem tűnt elegendőnek, hiszen a jelentkezők nagyon különböző
számítástechnikai ismeretekkel, jártasságokkal, érdeklődési körökkel és háttér
ismerettel rendelkeztek, szükség volt így a csoportos foglalkozások bontására
is. Ezért a program során 3 oktató és 3 mentor dolgozott s rajtuk kívül a
gyermekkönyvtár és az informatikai részleg szakemberei is segítettek.
Mentorok:
A mentorok tevékenysége szerteágazó volt. Elsősorban
a folyamatos munkát biztosították technikai és technológiai vonatkozásban.
Feladatuk volt az összes megkezdett munka követése, technikai segítése (mind a
szükséges technológiai háttér biztosítása, mind az egyszerű számítástechnikai
ismeretek átadása terén). Legbonyolultabb feladatuknak azonban az önálló munka
körülményeinek (hely, gép, dokumentum, megfelelő szakmai segítség,
időegyeztetés a diákokkal) biztosítása volt.
A mentorok végezték a kisebb csoportmunkák szervezését
is (ugyanis a hasonló témákban dolgozók igényelték ezt a
önálló teammunkát biztosító tevékenységet). Ők
végezték az egyeztetéseket a diákok osztályfőnökeivel (elsősorban
időegyeztetési problémák adódtak).
Hegyi
Ilona és Fenyvesi
Attila végezte ezt a tevékenységet a két hónap alatt, illetve Strausz Ferenc a program első és végső
szakaszában.
Oktatók:
Az oktatók feladata a csoportos és egyéni
számítástechnikai, helyismereti, könyvtártechnikai (főleg az információ és dokumentumkeresés
terén) ismeretek átadása volt.
Czupi
Gyula elsősorban
a helyismereti, Bognár Csilla pedig
könyvtárismereti vonatkozásban végezte az oktatás, Strausz
Ferenc pedig mentori tevékenysége mellett képszerkesztési ismereteket adott
át. Kardos Ferenc helyismereti segítség mellett a szöveg- és
bemutató-szerkesztést oktatta.
Oktatási költségként csak a csoportos oktatást
mutattuk ki, de mindegyik oktató részt vett az egyéni munka segítésében is a
speciális ismereteiknek megfelelően.
A
programsorozat folyamata:
A
program két fő szakaszból állt.
1. A programot a sajtóban 2005 január
4-én hirdettük meg, jelentkezni január 5-től március 17-ig lehetett. Ebben az
időszakban készültünk fel, készítettük fel kollégáinkat a programban való
munkára.
2. Március 22-től június 7-ig, minden kedd délután tartottunk
csoportfoglalkozást. Ekkor – a tervezett 20 főt meghaladó létszám és a
technikai lehetőségek adta keretek miatt 2 csoportban foglalkozott a
gyermekekkel 2 oktató. Emellett – a program tervezésekor elgondolt menetrenden
túl – minden hét csütörtökén is tartottunk foglalkozást. Ez azt is jelentette,
hogy a egyéni foglalkozások számára tervezett
időkeretben az egyik csoportba tartozó diákok önállóan dolgoztak, míg a másik
csoportoktatáson vett részt. Oktatásaink hangsúlyosan gyakorlatiak voltak. Ebben
az időszakban az önálló egyéni és a már említett team-munkára a hétfő, szerda,
csütörtök és péntek délután maradt, mely délutánokkal éltek is a diákok, sőt,
néhány esetben szombaton is bejöttek önállóan dolgozni. (Ekkor természetesen
rendelkezésre állt a mentor, vagy az általuk igényelt speciális segítő.)
Ezt
a szakaszt a június 7-i alkalom zárta le, melyen megvendégeltük a program
résztvevőit és a meghívott vendégeket )szülőket,
pedagógusokat). Ekkor bemutattuk a már elkészült segédleteket. A program időbeli lefolyásának rendje a 2.
sz. mellékletben tanulmányozható:
A program II. részének munkafázisai:
1.
A program során interjút készítettünk minden résztvevővel, mely a fiatal
érdeklődési körére, könyvtárhasználati szokásaira, tanulási módszereire és
szabadidejének eltöltési módjára is rákérdezett. Ez a beszélgetés volt az
alapja a közös témaválasztásnak. Felmértük a résztvevők könyvtár- és számítógép-használati
készségeit és kezébe adtuk a témához kötődő helyismereti javaslatainkat,
melyből a résztvevő szabadon választhatott. Megbeszéltük a munkamenetet és a
megvalósításhoz szükséges előkészületeket.
2.
A folyamatos – de lehetőleg testre szabott – oktatás mellett elkezdődött az
önálló munka, többnyire Word szövegek készítésével, digitális fotózással és
első mozzanatként a választott tankönyvi fejezet, illetve a hozzá tartozó
helyismereti illusztráció szkennelésével.
3.
Folyamatos mentori segítség mellett apró lépésekben készültek a bemutatók,
melyhez a Power Pointban a
program egységes megjelenését is biztosító mintadiát készítettünk.
E
fázisban is történhetett még apróbb – tantárgyon belüli – témamódosítás.
4.
Az elkészült bemutatókat internetre alkalmaztuk,
néhol apróbb technikai javításokkal éltünk a készítő bevonásával.
A program eredménye:
A program a várakozásoknak megfelelő eredménnyel zárult. Elkezdődött
a segédletek elkészítése, s a résztvevők közül többen részt vettek más
könyvtári programokban is, például a Nagy Könyv Olvasótárborunkban, ahol
szintén bemutattuk az elkészült segédleteket.
Húsz fővel, húsz bemutató készítésével számoltunk a program
kezdetekor, azonban hamar kiderült: sok jelentkezőnek olyan nagy a számítástechnikai
hiányossága, hogy csak fél-egy év munka után készítheté el bemutatóját.
Természetesen nem volt
célunk a diákok helyett elkészíteni e bemutatókat, így a program befejezésének
pillanatában 14 bemutató készült el teljesen, s további 9 elkészítése kezdődött
el. Az elszámolás
elkészítésének időszakában is jártak be diákok saját bemutatóik készítése miatt,
így reméljük, hogy az év végére az összes elkezdett bemutató (23) elkészül, s
az a további kettő is, melyet egy bemutatót már készítő ötödikes diákok valósítanak
meg majdani hatodikas tankönyveikhez.
|
A KÉSZÜLETBEN LÉVŐ
BEMUTATÓK ÁLAPOTA A PROGRAM ZÁRÁSAKOR |
|
|
Megvalósítás alatt |
9 |
|
Elkészült, internetre alkalmazás alatt |
7 |
|
Kész, interneten elérhető |
7 |
A bemutatók folyamatosan felkerülnek – a technológiai
kötöttségek és a szükséges alkalmazási átalakítások miatt – pár hetes késéssel
a könyvtár honlapjára is. (Ezt a munkát már nem a program keretében végezzük,
hanem azon túl!).
Egy téren nem értünk el még megfelelő eredményt, a
pedagógusok bevonására tett kezdeményezéseink nem jártak sikerrel. Csak
egyetlen pedagógus segített hathatósan tanítványainak bemutatásánál.
A program apróbb, de
nem elhanyagolható eredménye volt a családon belüli internethasználat segítése
és a család bevonása a program kapcsán gyermekük könyvtári életébe. Ugyanis a diákok egy része,
elsősorban a fiatalabb (4-5. osztályos) tanulók e program kapcsán kaptak
otthonukban is több lehetőséget szüleik, testvéreik számítógépének
használatára. A szülők egy része pedig rendszeresen segítette és követte
gyermeke munkáját.
Beszámolónk zárásaként köszönettel tartozunka Nemzeti
Kulturális Alapnak, mert segített bennünket e támogatott programal egy nagyon
fontos értékteremtő folyamat elindításában.
Nagykanizsa, 2005. augusztus 3.
Tisztelettel:
Kardos Ferenc
a programért felelős igazgató h.