2005 – Halis-év

 

„LAPOZZ BELE – KATTANJ RÁ”

Kis kiadványszerkesztők klubja

c. program

SZAKMAI BESZÁMOLÓJA

 

A programsorozat olyan klubfoglalkozás sorozat volt, melyben az általános iskolába járó diákok kedvenc tantárgyuk legkedvesebb leckéjéhez, fejezetéhez készíthettek olyan segédleteket, melyekben Nagykanizsa és vidéke jelenhetett meg példák, illusztrációk képében.

Ezeket a segédleteket szakembereink segítségével egyéni és csoportos foglalkozások során power point bemutatókként készítették el a diákok, és a már elkészültek – ígértünkhöz híven – felkerültek a könyvtár honlapjára: http://www.hivk.hu/kincseslada/lapozz_kattanj/index.htm.

 

A program céljai a következők voltak:

1. A gyermekek és az őket oktató pedagógusok megszólítása, könyvtárba invitálása.

2. Az olvasás népszerűsítése, a hagyományos dokumentumhordozók beemelése a gyermekek információs világába.

3. A helyi értékek, érdekességek megjelenítése a gyermekek globalizálódott világában, feldolgozása és az oktatás szolgálatába állítása

4. Önálló könyvtárhasználatra alkalmas, társainak segíteni tudó fiatalok toborzása a könyvtár köré.

 

A program célcsoportja és résztvevői: A programmal a 7-14 éves korosztályát kívántuk megszólítani. Meghirdetésekor 10-14 éves fiatalok jelentkeztek a város általános iskoláiból és gimnáziumaiból, de mutatkozott igény a középiskolások részéről is.

 

 

A diákok

 

Nagykanizsa 9 általános iskolájából, az újudvari és a murakeresztúri iskolából összesen 31-en jelentkeztek jelentkezési lappal a programba. A program ideje alatt a létszám változott, többen elmaradtak, néhányan érkeztek.. Volt aki valamely kezdeti stádiumban abbahagyta bemutatója készítését, esősorban amiatt, mert kiderült: nem egyszeri alkalomról, hanem két hónapig tartó folyamatos programról van szó, melyet nem tudott vállalni. De volt olyan diák is, akit családi körülményeinek változása gátolta a részvételben. Végül is a program megszabott ideje alatt 23 bemutató elkészítése indult meg konkrét témával. További 5 tanuló kérte, hogy 2005 szeptemberétől megpróbálkozna egy bemutató elkészítésével, mert akkor több ideje volna. Természetesen ők, s mindazok, akik még szeretnének bemutatót készíteni, megtehetik 2005 második felében, természetesen a programhoz mérten lassabb ütemmel.

A bemutatót készítő résztvevők táblázatát a beszámoló 1.sz. mellékleteként adjuk közre, s az alábbi táblázat e kimutatás összefoglalása.

 

A programban bemutatót készítők száma

23

A programban szereplő iskolák száma

11

A programban szereplő tantárgyak/tankönyvek száma

11

 

A résztvevő diákok a programban való részvétel motivációját tekintve három csoportra voltak oszthatók. Egy részüket a kedves tantárgya iránti szeretet toborozta, esetükben elsősorban a technikai megvalósításhoz szükséges ismeretek hiányoztak.

Másokat, többnyire a résztvevők között nagyobb számítógépes gyakorlattal rendelkezőket, a számítógépes technológia újdonsága motiválta, esetükben a megfelelő téma és néhol (több kedves tantárgy esetén) a tantárgy választására fordítottunk az átlagosnál több időt.

Harmadsorban azok jelentkeztek, akiket Nagykanizsa érdekelt, a város egy épülete, történek egy korszaka, a város történetével kapcsolatos korábbi élmények alapján. Esetükben a megfelelő téma és tantárgy megtalálása és a technológia megismertetése egyforma hangsúllyal szerepelt.

 

Segítők: a mentor és az oktató

 

Az eredeti terv szerinti segítői létszám – 1 oktató és 1 mentor – nem tűnt elegendőnek, hiszen a jelentkezők nagyon különböző számítástechnikai ismeretekkel, jártasságokkal, érdeklődési körökkel és háttér ismerettel rendelkeztek, szükség volt így a csoportos foglalkozások bontására is. Ezért a program során 3 oktató és 3 mentor dolgozott s rajtuk kívül a gyermekkönyvtár és az informatikai részleg szakemberei is segítettek.

 

Mentorok:

A mentorok tevékenysége szerteágazó volt. Elsősorban a folyamatos munkát biztosították technikai és technológiai vonatkozásban. Feladatuk volt az összes megkezdett munka követése, technikai segítése (mind a szükséges technológiai háttér biztosítása, mind az egyszerű számítástechnikai ismeretek átadása terén). Legbonyolultabb feladatuknak azonban az önálló munka körülményeinek (hely, gép, dokumentum, megfelelő szakmai segítség, időegyeztetés a diákokkal) biztosítása volt.

A mentorok végezték a kisebb csoportmunkák szervezését is (ugyanis a hasonló témákban dolgozók igényelték ezt a önálló teammunkát biztosító tevékenységet). Ők végezték az egyeztetéseket a diákok osztályfőnökeivel (elsősorban időegyeztetési problémák adódtak).

Hegyi Ilona és Fenyvesi Attila végezte ezt a tevékenységet a két hónap alatt, illetve Strausz Ferenc a program első és végső szakaszában.

 

 

 

 

 

Oktatók:

Az oktatók feladata a csoportos és egyéni számítástechnikai, helyismereti, könyvtártechnikai (főleg  az információ és dokumentumkeresés terén) ismeretek átadása volt.

Czupi Gyula elsősorban a helyismereti, Bognár Csilla pedig könyvtárismereti vonatkozásban végezte az oktatás, Strausz Ferenc pedig mentori tevékenysége mellett képszerkesztési ismereteket adott át. Kardos Ferenc helyismereti segítség mellett a szöveg- és bemutató-szerkesztést oktatta.

Oktatási költségként csak a csoportos oktatást mutattuk ki, de mindegyik oktató részt vett az egyéni munka segítésében is a speciális ismereteiknek megfelelően.

 

A programsorozat folyamata:

A program két fő szakaszból állt.

 

1.      A programot a sajtóban 2005 január 4-én hirdettük meg, jelentkezni január 5-től március 17-ig lehetett. Ebben az időszakban készültünk fel, készítettük fel kollégáinkat a programban való munkára.

2.       Március 22-től június 7-ig, minden kedd délután tartottunk csoportfoglalkozást. Ekkor – a tervezett 20 főt meghaladó létszám és a technikai lehetőségek adta keretek miatt 2 csoportban foglalkozott a gyermekekkel 2 oktató. Emellett – a program tervezésekor elgondolt menetrenden túl – minden hét csütörtökén is tartottunk foglalkozást. Ez azt is jelentette, hogy a egyéni foglalkozások számára tervezett időkeretben az egyik csoportba tartozó diákok önállóan dolgoztak, míg a másik csoportoktatáson vett részt. Oktatásaink hangsúlyosan gyakorlatiak voltak. Ebben az időszakban az önálló egyéni és a már említett team-munkára a hétfő, szerda, csütörtök és péntek délután maradt, mely délutánokkal éltek is a diákok, sőt, néhány esetben szombaton is bejöttek önállóan dolgozni. (Ekkor természetesen rendelkezésre állt a mentor, vagy az általuk igényelt speciális segítő.)

 

Ezt a szakaszt a június 7-i alkalom zárta le, melyen megvendégeltük a program résztvevőit és a meghívott vendégeket )szülőket, pedagógusokat). Ekkor bemutattuk a már elkészült segédleteket. A program időbeli lefolyásának rendje a 2. sz. mellékletben tanulmányozható:

 

A program II. részének munkafázisai:

 

1. A program során interjút készítettünk minden résztvevővel, mely a fiatal érdeklődési körére, könyvtárhasználati szokásaira, tanulási módszereire és szabadidejének eltöltési módjára is rákérdezett. Ez a beszélgetés volt az alapja a közös témaválasztásnak. Felmértük a résztvevők könyvtár- és számítógép-használati készségeit és kezébe adtuk a témához kötődő helyismereti javaslatainkat, melyből a résztvevő szabadon választhatott. Megbeszéltük a munkamenetet és a megvalósításhoz szükséges előkészületeket.

 

2. A folyamatos – de lehetőleg testre szabott – oktatás mellett elkezdődött az önálló munka, többnyire Word szövegek készítésével, digitális fotózással és első mozzanatként a választott tankönyvi fejezet, illetve a hozzá tartozó helyismereti illusztráció szkennelésével.

 

3. Folyamatos mentori segítség mellett apró lépésekben készültek a bemutatók, melyhez a Power Pointban a program egységes megjelenését is biztosító mintadiát készítettünk.

E fázisban is történhetett még apróbb – tantárgyon belüli – témamódosítás.

 

4. Az elkészült bemutatókat internetre alkalmaztuk, néhol apróbb technikai javításokkal éltünk a készítő bevonásával.

 

 

 

 

 

A program eredménye:

 

A program a várakozásoknak megfelelő eredménnyel zárult. Elkezdődött a segédletek elkészítése, s a résztvevők közül többen részt vettek más könyvtári programokban is, például a Nagy Könyv Olvasótárborunkban, ahol szintén bemutattuk az elkészült segédleteket.

Húsz fővel, húsz bemutató készítésével számoltunk a program kezdetekor, azonban hamar kiderült: sok jelentkezőnek olyan nagy a számítástechnikai hiányossága, hogy csak fél-egy év munka után készítheté el bemutatóját.

Természetesen nem volt célunk a diákok helyett elkészíteni e bemutatókat, így a program befejezésének pillanatában 14 bemutató készült el teljesen, s további 9 elkészítése kezdődött el. Az elszámolás elkészítésének időszakában is jártak be diákok saját bemutatóik készítése miatt, így reméljük, hogy az év végére az összes elkezdett bemutató (23) elkészül, s az a további kettő is, melyet egy bemutatót már készítő ötödikes diákok valósítanak meg majdani hatodikas tankönyveikhez.

 

A KÉSZÜLETBEN LÉVŐ BEMUTATÓK ÁLAPOTA A PROGRAM ZÁRÁSAKOR

 

Megvalósítás alatt

9

Elkészült, internetre alkalmazás alatt

7

Kész, interneten elérhető

7

 

A bemutatók folyamatosan felkerülnek – a technológiai kötöttségek és a szükséges alkalmazási átalakítások miatt – pár hetes késéssel a könyvtár honlapjára is. (Ezt a munkát már nem a program keretében végezzük, hanem azon túl!).

 

Egy téren nem értünk el még megfelelő eredményt, a pedagógusok bevonására tett kezdeményezéseink nem jártak sikerrel. Csak egyetlen pedagógus segített hathatósan tanítványainak bemutatásánál.

 

A program apróbb, de nem elhanyagolható eredménye volt a családon belüli internethasználat segítése és a család bevonása a program kapcsán gyermekük könyvtári életébe. Ugyanis a diákok egy része, elsősorban a fiatalabb (4-5. osztályos) tanulók e program kapcsán kaptak otthonukban is több lehetőséget szüleik, testvéreik számítógépének használatára. A szülők egy része pedig rendszeresen segítette és követte gyermeke munkáját.

 

Beszámolónk zárásaként köszönettel tartozunka Nemzeti Kulturális Alapnak, mert segített bennünket e támogatott programal egy nagyon fontos értékteremtő folyamat elindításában.

 

Nagykanizsa, 2005. augusztus 3.

 

                                                                     Tisztelettel:

 

Kardos Ferenc

a programért felelős igazgató h.