A FOK tanfolyam

 

A tanfolyamról általában:
A tanfolyamra nem a könyvtárak informatikai szakértőit, vagy a könyvtárak rendszergazdáit invitáljuk. Elsősorban olyan könyvtárosoknak szánjuk, akik rendelkeznek alapfokú számítástechnikai ismeretekkel, és szívesen használják munkájuk során az Internet lehetőségeit.
A tervezett 90 órás internet-tanfolyam csak akkor lehet sikeres, ha a képzésben részt vevők (alapfokon) ismerik egy IBM PC-kompatibilis számítógép használatát és kezelni tudják a Windows alapú szövegszerkesztő programok valamelyikét!
A tanfolyam tervezésekor eldöntöttük, hogy olyan információkat és oktatási (nyomtatott és interneten elérhető) anyagokat kell adnunk a tanfolyamon résztvevő könyvtárosoknak, hogy egyrészt ezáltal használni tudják az internet adta lehetőségeket, másrészt az itt szerzett tudással felvértezve képesek legyenek az olvasóközönség érdeklődő tagjainak segíteni ezen a területen, továbbá az alábbi szempontokat vettük figyelembe:

• a könyvtárosok egy részének még nem volt módja találkozni az internettel,
• mint minden számítógéphez kapcsolódó információ, az internet is csak számítógépen tanulható/tanítható,
• a leendő felhasználó a közeli jövőben lehetőséget kap a teljes internet kapcsolatra,
• a könyvtáros időbeosztása nem minden esetben tesz lehetővé egy 90 órás jelenlétet igénylő kurzuson való részvételt.

Mindezeket figyelembe véve minden hallgató Internet-felületű, egyéni hozzáférést kap egy távoktatási tananyaghoz, amelyik lehetővé teszi, hogy a csak mintegy 8 órát töltsön kötött időben a tanfolyamon kezdetén, a továbbiakban saját maga által meghatározott időben és időrendben tanulhasson.
Más szavakkal tanfolyamunk alapvetően kötetlen tanulás jellegű.
A tanfolyam 8 órányi (egy nap) intenzív csoportfoglalkozással kezdődik, amely során a résztvevők megismerkednek az Internet alapjaival, majd a hallgatók egy tankönyvet [Internet - A rohanó embereknek], egy Internet-felületű (távtanulást lehetővé tevő), egyéni tananyag-hozzáférést kapnak.
A tanfolyam egyéni, kötetlen tanulással folytatódik, amelyhez a FOK Kht. rendszeres, személyes kontaktusú és Interneten keresztül megvalósított tanári/tutori támogatást biztosít 3 hónapon keresztül. A tanfolyami Tanúsítvány kiállításának feltétele a tesztek és gyakorlatok elvégzése/megoldása.
A tanfolyamok kezdeti, személyes jelenlétű, intenzív csoportfoglalkozását maximum 12 fős csoportonként indítjuk.
Az intenzív csoportfoglalkozás képzés ideje: (általában) pénteki napokon 830 - 17 óra között. (Vidéki hallgatók esetén a kezdési és befejezési időpont rugalmasan alakítható.)

A tanfolyam tematikája:
A képzés alapvetően két, egymástól minőségileg jól elkülöníthető szakaszra oszlik.
Az első rész egy 8 órás intenzív alapozó képzés, melyben a hallgatók megismerkednek az alábbi témakörökkel:
Az internet kialakulása:

• lokális hálózatok kialakulása;
• "világméretű" hálózatok;
• az internet kialakulásának történeti áttekintése.


Alkalmazási lehetőségei:

• az elektronikus levelezés;
• böngészés az interneten a gopher segítségével;
• grafikus böngészés;
• állományok továbbításának lehetőségei az internet segítségével;
• számítógépek távoli elérése;
• a hírcsoportok, levelezőlisták használata;
• egyéb alkalmazások (pl.: chat, irc).

Továbbá konkrét alkalmazások bemutatására, megtanítására (használatuk gyakoroltatására) kerül sor:

• levelezés az interneten a Netscape levelezővel/Outlook Express-el;
• böngészés az interneten a Netscape Navigatorral/Internet Explorer-rel;
• hírcsoportok és levelezőlisták használata az interneten;
• egyéb levelezők és böngészők bemutatása.

Mindezek az alkalmazások olyan aspektusból kerülnek tárgyalásra, hogy egy könyvtáros hogyan használhatja fel ezeket az internetes lehetőségeket mindennapi munkájában, továbbá, milyen segítséget adhat azoknak az olvasóknak, akik az internetet a könyvtárban szeretnék használni és még “nagyon .kezdők” ezen a területen.
Ennek a képzésnek a során egy számítógép előtt csak 1 hallgató ül. Ebben az alapozó képzési szakaszban az ismeretközlő elméleti képzés és az azt gyakoroltató képzés aránya 60-40%.
A második rész az ún. kötetlen tanulási módszerre épül. Az egyes hallgatók munkáját tutorok felügyelik. Az egyes hallgatók saját időbeosztásuknak, előrehaladásuknak megfelelően folyamatosan kérdéseket kapnak az interneten keresztül alapvetően két témában: levelezés és böngészés. Összesen 18 kérdéscsoport dolgozza fel a témát.
Egy kérdéscsoportnak a megválaszolása azt jelenti, hogy az interneten megkapott kérdéscsoportot a hallgató otthoni munkával (a kapott kézikönyv és jegyzet mellett web felületen elérhető tananyag segítségével) feldolgozza, és ugyancsak interneten küldi el a válaszait.
A tutor kiértékeli, és ezzel az értékeléssel együtt küldi a következő kérdéscsoportot. Így folytatódik ez a metódus egészen az utolsó kérdéscsoport feldolgozásáig.
Ez a képzési fázis az internet gyakorlati használatára épül. Az egyes kérdések feldolgozása szükségessé teszi a jegyzetek vagy a (web felületen) kapott oktatási anyagok tanulmányozását és a benne foglaltak elsajátítása után tudja a hallgató a kérdéseket megválaszolni.
Ennek a második résznek a feldolgozásához a hallgató részéről kb. 70-90 órára van szükség a hallgató előismeretétől, korábbi számítástechnikai gyakorlatától függően.