A KÖNYVTÁR és az INTERNET MINDENKIÉ !

Internet-, számítógép- és könyvtárhasználati képzés a
HALIS ISTVÁN VÁROSI KÖNYVTÁRBAN

TEMATIKÁK: "F", "I", "K", "R"


Általános bevezetés a tematikákhoz

A Széchenyi terv informatikai pályázatán olyan programmal pályáztunk, melynek keretében 2002-2003-ban több mint 400 emberrel ismertetjük meg az Internet lehetőségeit és tanítjuk meg az Internet célszerű, könnyű alapfokú használatát.

Cél
- a tájékozódni és a könyvtárban elérhető mindenféle információforrást használni képes könyvtár- és internethasználók képzése,
- a könyvtárat, mint információs intézményt használni tudók és akarók számának növelése,
- egy információs kapcsolatrendszer kialakítása a tanfolyamok (akár oktató, akár oktatott minőség-ben) résztvevői között.

Alapelveink:
- Az informálódás minden ember alapvető joga s a demokrácia egyik alapkövetelménye. Csak akkor biztosítható ma ez, ha az interneten elérhető információk is közkinccsé válhatnak a nyílt és demokratikus könyvtári rendszer közvetítésével. Az Internet és a könyvtár deklaráltan mindenkié, de valóságosan csak azé, aki képes azt használni. Célunk a használni képesek számát növelni.
- A felhasználó és az oktató intézmény egyenrangú, mind a felhasználó, mind a szolgáltató (A KÖNYVTÁR) igényeit figyelembe kell venni. A felhasználók alapvető igénye az olyan internetes és számítógéphasználati ismeretek megszerzése, melyet CÉLJAI ÉRDEKÉBEN ÉS AZ ÁLTALA KÍVÁNT FORMÁKBAN használni KÉPES. A könyvtár igénye, hogy a tanfolyamot elvégzők KÉPESEK LEGYENEK a könyvtári szolgáltatások mind TELJESEBB és HATÉKONYABB használatára
- A tanfolyamok központjában az INFORMÁCIÓ áll, elsősorban az internet és a könyvtári rendszer segítségével elérhető.
- A tanfolyamainkon ALKALAMZOTT internet- és könyvtárhasználati képzés valósul meg. Elsődleges célunk, hogy 20 óra elteltével minden résztvevő legyen képes használni és tovább tanulni az internet technikáit. Ezért a résztvevők csak annyit tanulnak meg a számítógépről magáról, az internet történetéről és elméletéről, az információról vallott nézetekről, mely minimálisan szükséges az internet olyan szintű használatához, mely szintet igényel - s 20 órában képes - elsajátítani a résztvevő. Ugyanígy járunk el a könyvtárhasználati ismeretek tekintetében is.

Ezért:
a, Minden tanfolyamunk azonos szerkezetű, modulokból áll.
b, Minden tanfolyamon a keresett és használt információk, témák a résztvevők kérései szerint alakulnak, a gyakorlott példák az életszerű keresési szituációkat modellezik.
c, Minden tanfolyamunkban alkalmazkodunk a hallgatók előismereteihez, a haladási sebességet az oktatók eszerint határozzák meg.
d, meghirdetett tanfolyamaink egy-egy célcsoport felé kínált tanfolyamok. Így lehetővé válik a célcsoport feltételezett szakmai igényeinek a tanfolyamba való beépítése is.
Ezt azonban csak úgy érhetjük el, hogy a annyi féle tematikát készítünk, ahány célcsoportot meg akarunk szólítani. Az 2002-ben alábbi célcsoportoknak készült, illetve különböző, de azonos szerkezetű tematika:

- az "F" jelű a fogyatékkal élők számára,
- az "I" jelű a nyugdíja s korosztálynak (ez az általánostól csak haladási ütemében tér el),
- a "K" jelű könyvtárosoknak,
- az "R" jelű a hátrányos helyzetű romáknak, elsősorban roma közéleti munkásoknak.

A tanfolyamok azonos modulokból állnak, hiszen többnyire azonos internet- és számítógéphasználati technikákat kell elsajátítania a résztvevőknek. Azonban a gyakorlati példák minden esetben a célcsoport által igényelt specifikumok.
A modulok elsősorban az internethasználat formái (kommunikáció, információkeresés, információsugárzás, információtárolás és az ahhoz szükséges átalakítás) szerint kialakítottak, de vannak specifikusan az adott célcsoport igényeit figyelembe vevő modulok is (A speciális modulokat előzetes igényfelmérés és tájékoztatási tapasztalataink alapján határoztuk meg.)
Az egyes modulokra ajánlott időkeretet szabtunk meg. A tanfolyamok oktatói természetesen módosíthatnak egy-egy modul időkeretén, de csak abban az esetben, ha nem egy másik modul rovására teszik azt. Ha valamely modulban megkívánt ismeretekkel rendelkezik már a résztvevő, természetesen a tanfolyam azon szakaszát gyakorlásra, vagy az adott téma mélyebb megismerésére fordíthatja. Ha valamely technikai ismeret későbbi modulban szerepel, de a résztvevők kérik előbbre vételét kérik - pl. olyan pályázati információra keresnek, melyet haza is szeretnének vinni és ezért az információtárolás módjára kíváncsiak - azt megteheti a tanfolyamvezető, ebben az esetben a megfelelő modulban és helyén már az ismert művelet ismétléséről, technikai ismeretanyag mélyítéséről lesz szó.

Kezdő és haladó szintű tanfolyamaink csak abban térnek el egymástól, hogy az alapfokú számítógépkezelői, internethasználati és szövegszerkesztési ismeretekre kevesebb időt használunk (elsősorban az ilyen ismeretek felfrissítésére), s így mód nyílik az információkeresési, átalakítási és tárolási ismeretek, valamint a speciális szakmai érdeklődéssel járó technikai specifikumok bővebb tárgyalására. (Egyes tematikáknál a betűjel melletti szám azt jelzi az egyes tematikáknál, hogy kezdő (1) vagy haladó (2) tanfolyamról van-e szó.)
A tanfolyamok mindig egy olyan bevezető megbeszéléssel indulnak, melyben minden olyan ismeretről szó esik, mely szóba fog kerülni a 20 óra alatt. Itt van mód az egyes modulokon belüli alkalmazkodásra, vagy a haladás ütemének és szakaszainak megbeszélésére is. Ekkor felmérjük azt is, hogy ki mit vár a tanfolyamtól és milyen előismeretekkel rendelkezik.

Alkalmazott módszerek:
előadás - A bevezető 15 perces, kivetített vázlattal támogatott előadás felsorolja mindazt, ami a 20 órában előkerül. Ezt követően csak a könyvtárat bemutató "könyvtári séták"-on alkalmazzuk a frontá-lis előadás módszerét.
bemutató gyakorlat - Egy adott internettechnika beumtatása kivetített internetes felületen (vagy élő internett kapcsolattal, vagy internetoktató programot felhasználva). A bemutató oktató szóban ismerteti a technika lényegét, majd elvégzi a hozzá tartozó feladatsort.
ismétlő gyakorlat - A részvevők elismétlik a bemutató gyakorlatot, egészen addig, amíg az nem eredményesen végrehajtott.
differenciált gyakorlat - A résztvevők már megismert internet technikát olyan módon gyakorolják, de már egyéni eltérésekkel - saját igényeiket is érvényesítve.
könyvtárismereti "séta" - A résztvevők egy-egy gyakorlási etapot követően az oktatóval megismer-kednek a könyvtári tér egy-egy pontjával, az adott ponton igénybevehető szolgáltatásokkal, fellelhető információforrásokkal, azok használatával.
egyéni konzultáció - A résztvevők az oktatás során a gyakorló időben, illetve az oktatási idő kívül a könyvtár nyitvatartási idejében bármikor élhetnek az egyéni konzultáció lehetőségével bármely internettel, számítógéppel és könyvtárhasználattal kapcsolatos kérdésben.

A tanfolyamok lezárása és eredményességének vizsgálata:
A tanfolyamokat végzettek oklevelet kapnak. a tanfolyamok zárásakor ellenőrző feladatokat kapnak a részvevők, e feladatok típusát a tematikák külön-külön tartalmazzák. Ugyancsak a tanfolyam zárásakor kérdezzük meg a részvevőket - és kérjük, hogy anonim módon is tegyék meg ezt e-mail formájában - minősítsék a tanfolyamot és mondják el, mi volt eredményes, szerintük hogyan lehetne hatékonyabb és ők milyen irányban ismerkednének tovább az internettel. A tapasztalatokat a további tanfolyamoknál használjuk fel.

Vissza az előző oldalra