A KÖNYVTÁR és az INTERNET MINDENKIÉ !
Internet-,
számítógép- és könyvtárhasználati képzés a
HALIS ISTVÁN VÁROSI KÖNYVTÁRBAN
Általános bevezetés a tematikákhoz
A Széchenyi terv informatikai pályázatán olyan programmal pályáztunk, melynek keretében 2002-2003-ban több mint 400 emberrel ismertetjük meg az Internet lehetőségeit és tanítjuk meg az Internet célszerű, könnyű alapfokú használatát.
Cél
- a tájékozódni és a könyvtárban elérhető mindenféle információforrást használni
képes könyvtár- és internethasználók képzése,
- a könyvtárat, mint információs intézményt használni tudók és akarók számának
növelése,
- egy információs kapcsolatrendszer kialakítása a tanfolyamok (akár oktató,
akár oktatott minőség-ben) résztvevői között.
Alapelveink:
- Az informálódás minden ember alapvető joga s a demokrácia egyik alapkövetelménye.
Csak akkor biztosítható ma ez, ha az interneten elérhető információk is közkinccsé
válhatnak a nyílt és demokratikus könyvtári rendszer közvetítésével. Az Internet
és a könyvtár deklaráltan mindenkié, de valóságosan csak azé, aki képes azt
használni. Célunk a használni képesek számát növelni.
- A felhasználó és az oktató intézmény egyenrangú, mind a felhasználó, mind
a szolgáltató (A KÖNYVTÁR) igényeit figyelembe kell venni. A felhasználók alapvető
igénye az olyan internetes és számítógéphasználati ismeretek megszerzése, melyet
CÉLJAI ÉRDEKÉBEN ÉS AZ ÁLTALA KÍVÁNT FORMÁKBAN használni KÉPES. A könyvtár igénye,
hogy a tanfolyamot elvégzők KÉPESEK LEGYENEK a könyvtári szolgáltatások mind
TELJESEBB és HATÉKONYABB használatára
- A tanfolyamok központjában az INFORMÁCIÓ áll, elsősorban az internet és a
könyvtári rendszer segítségével elérhető.
- A tanfolyamainkon ALKALAMZOTT internet- és könyvtárhasználati képzés valósul
meg. Elsődleges célunk, hogy 20 óra elteltével minden résztvevő legyen képes
használni és tovább tanulni az internet technikáit. Ezért a résztvevők csak
annyit tanulnak meg a számítógépről magáról, az internet történetéről és elméletéről,
az információról vallott nézetekről, mely minimálisan szükséges az internet
olyan szintű használatához, mely szintet igényel - s 20 órában képes - elsajátítani
a résztvevő. Ugyanígy járunk el a könyvtárhasználati ismeretek tekintetében
is.
Ezért:
a, Minden tanfolyamunk azonos szerkezetű, modulokból áll.
b, Minden tanfolyamon a keresett és használt információk, témák a résztvevők
kérései szerint alakulnak, a gyakorlott példák az életszerű keresési szituációkat
modellezik.
c, Minden tanfolyamunkban alkalmazkodunk a hallgatók előismereteihez, a haladási
sebességet az oktatók eszerint határozzák meg.
d, meghirdetett tanfolyamaink egy-egy célcsoport felé kínált tanfolyamok. Így
lehetővé válik a célcsoport feltételezett szakmai igényeinek a tanfolyamba való
beépítése is.
Ezt azonban csak úgy érhetjük el, hogy a annyi féle tematikát készítünk,
ahány célcsoportot meg akarunk szólítani. Az 2002-ben alábbi célcsoportoknak
készült, illetve különböző, de azonos szerkezetű tematika:
- az "F" jelű a fogyatékkal élők számára,
- az "I" jelű a nyugdíja s korosztálynak (ez az általánostól csak haladási ütemében tér el),
- a "K" jelű könyvtárosoknak,
- az "R" jelű a hátrányos helyzetű romáknak, elsősorban roma közéleti munkásoknak.
A tanfolyamok azonos
modulokból állnak, hiszen többnyire azonos internet- és számítógéphasználati
technikákat kell elsajátítania a résztvevőknek. Azonban a gyakorlati példák
minden esetben a célcsoport által igényelt specifikumok.
A modulok elsősorban az internethasználat formái (kommunikáció,
információkeresés, információsugárzás, információtárolás és az ahhoz szükséges
átalakítás) szerint kialakítottak, de vannak specifikusan az adott célcsoport
igényeit figyelembe vevő modulok is (A speciális modulokat előzetes igényfelmérés
és tájékoztatási tapasztalataink alapján határoztuk meg.)
Az egyes modulokra ajánlott időkeretet szabtunk meg. A tanfolyamok oktatói természetesen
módosíthatnak egy-egy modul időkeretén, de csak abban az esetben, ha nem egy
másik modul rovására teszik azt. Ha valamely modulban megkívánt ismeretekkel
rendelkezik már a résztvevő, természetesen a tanfolyam azon szakaszát gyakorlásra,
vagy az adott téma mélyebb megismerésére fordíthatja. Ha valamely technikai
ismeret későbbi modulban szerepel, de a résztvevők kérik előbbre vételét kérik
- pl. olyan pályázati információra keresnek, melyet haza is szeretnének vinni
és ezért az információtárolás módjára kíváncsiak - azt megteheti a tanfolyamvezető,
ebben az esetben a megfelelő modulban és helyén már az ismert művelet ismétléséről,
technikai ismeretanyag mélyítéséről lesz szó.
Kezdő és
haladó szintű tanfolyamaink csak abban térnek el egymástól, hogy az
alapfokú számítógépkezelői, internethasználati és szövegszerkesztési ismeretekre
kevesebb időt használunk (elsősorban az ilyen ismeretek felfrissítésére), s
így mód nyílik az információkeresési, átalakítási és tárolási ismeretek, valamint
a speciális szakmai érdeklődéssel járó technikai specifikumok bővebb tárgyalására.
(Egyes tematikáknál a betűjel melletti szám azt jelzi az egyes tematikáknál,
hogy kezdő (1) vagy haladó (2) tanfolyamról van-e szó.)
A tanfolyamok mindig egy olyan bevezető megbeszéléssel indulnak, melyben minden
olyan ismeretről szó esik, mely szóba fog kerülni a 20 óra alatt. Itt van mód
az egyes modulokon belüli alkalmazkodásra, vagy a haladás ütemének és szakaszainak
megbeszélésére is. Ekkor felmérjük azt is, hogy ki mit vár a tanfolyamtól és
milyen előismeretekkel rendelkezik.
Alkalmazott módszerek:
előadás - A bevezető 15 perces, kivetített vázlattal támogatott
előadás felsorolja mindazt, ami a 20 órában előkerül. Ezt követően csak a könyvtárat
bemutató "könyvtári séták"-on alkalmazzuk a frontá-lis előadás módszerét.
bemutató gyakorlat - Egy adott internettechnika beumtatása
kivetített internetes felületen (vagy élő internett kapcsolattal, vagy internetoktató
programot felhasználva). A bemutató oktató szóban ismerteti a technika lényegét,
majd elvégzi a hozzá tartozó feladatsort.
ismétlő gyakorlat - A részvevők elismétlik a bemutató gyakorlatot,
egészen addig, amíg az nem eredményesen végrehajtott.
differenciált gyakorlat - A résztvevők már megismert internet
technikát olyan módon gyakorolják, de már egyéni eltérésekkel - saját igényeiket
is érvényesítve.
könyvtárismereti "séta" - A résztvevők egy-egy gyakorlási
etapot követően az oktatóval megismer-kednek a könyvtári tér egy-egy pontjával,
az adott ponton igénybevehető szolgáltatásokkal, fellelhető információforrásokkal,
azok használatával.
egyéni konzultáció - A résztvevők az oktatás során a gyakorló
időben, illetve az oktatási idő kívül a könyvtár nyitvatartási idejében bármikor
élhetnek az egyéni konzultáció lehetőségével bármely internettel, számítógéppel
és könyvtárhasználattal kapcsolatos kérdésben.
A
tanfolyamok lezárása és eredményességének vizsgálata:
A tanfolyamokat végzettek oklevelet kapnak. a tanfolyamok zárásakor ellenőrző
feladatokat kapnak a részvevők, e feladatok típusát a tematikák külön-külön
tartalmazzák. Ugyancsak a tanfolyam zárásakor kérdezzük meg a részvevőket -
és kérjük, hogy anonim módon is tegyék meg ezt e-mail formájában - minősítsék
a tanfolyamot és mondják el, mi volt eredményes, szerintük hogyan lehetne hatékonyabb
és ők milyen irányban ismerkednének tovább az internettel. A tapasztalatokat
a további tanfolyamoknál használjuk fel.